Характеристика дослідницької роботи музею. Заходи музею

Рада музею організовує дослідження історії становлення освітньо-реабілітаційного закладу та етапів його розвитку. Зусиллями студентів, учнів та співробітників закладу зібрано колекцію фотоматеріалів, що репрезентують унікальність і самобутність освітньо-культурних традицій школи-інтернату, розмаїття художньо-мистецьких заходів, які популяризують досягнення національної культури і мистецтва. Родини учнів та студентів надають допомогу в організації роботи музею, проведенні досліджень, допомагають вчителям у здійсненні пошукової роботи. Прикладом такої злагодженої пошукової роботи є проект-дослідження соціокультурного життя «Хортицький національний навчально-реабілітаційний багатопрофільний центр – 50 років життєтворчості» (2010-2011 н.р.). Метою проекту є вивчення досвіду роботи закладу впродовж 50 років його життєдіяльності. Для організації роботи над проектом усі його учасники були об’єднані в робочі групи, кожна з яких мала свій перелік завдань. Наведемо декілька прикладів. Вихованці молодших груп були задіяні у виконанні низки завдань, а саме: малюнки або вірші за темою «Моя школа вчора, сьогодні, завтра», творчий проект «Виявляється і у школи є День народження» та ін. Вихованці середніх та старших груп, їхні батьки та педагоги брали участь у пошуковій роботі за темами: «Вони учились у Хортицькому національному навчально-реабілітаційному багатопрофільному центрі» (про випускників закладу), «Вони працюють у Хортицькому національному навчально-реабілітаційному багатопрофільному центрі» (про педагогів, які зараз працюють у закладі), «Найвидатніші вихованці Хортицького національного навчально-реабілітаційного багатопрофільного центру», «Спортивна історія школи», «Атрибутика Хортицького національного навчально-реабілітаційного багатопрофільного центру» (прапор, гімн, символіка, емблема тощо), «Відзнаки педагогів Хортицького національного навчально-реабілітаційного багатопрофільного центру», «По сходинках 50 вереснів» (етапи становлення та розвитку школи. Характеристика етапів) та ін.

У результаті скоординованої роботи всіх проектних груп було успішно вирішено масштабне завдання: ретроспективний аналіз і осмислення півстолітньої історії закладу у художній та науковій формах. Причому дослідницьким групам вдалося охопити всі найважливіші події з історії закладу та спогади їх учасників. Завдяки цьому результати проектної діяльності (Ювілейна книга «50 років життєтворчості: від школи-інтернату до національного закладу»., фільм «Хортицький національний навчально-реабілітаційний багатопрофільний центр – 50 років життєтворчості») стали достеменними репрезентаціями реальної діалектики поступу закладу від звичайної школи-інтернату до інноваційного національного навчально-реабілітаційного центру.

Масштабністю роботи визначилися також декілька бібліографічних проектів. Зокрема, у 2012-2013 навчальному році було організоване життєпізнавальне дослідження «Життєтворчість педагога: сіяти розумне, добре, вічне» (з нагоди Ювілею Руденко Лідії Семенівни – одного із педагогів-засновків школи-інтернату). В рамках дослідницької програми було організовано низку інтерв’ю як з ювіляркою, так і її випускниками, колегами, адміністрацією закладу. Набуті матеріали були узагальненні та презентовані у фільмі «Життєтворчість педагога: сіяти розумне, добре, вічне».

У 2014-2015 н.р. пошукова робота була спрямована біографічне дослідження «Лідія Сохань – життєвий та творчий шлях» (Рис. 42).

Рис. 42. Стенд «Дерево життєтворчості (ґенеза наукової теорії життєтворчості особистості в персоналіях)»

Учні старших класів школи-інтернату та їх педагоги досліджували яким був життєвий та науковий шлях Члена-кореспондента Національної академії наук України, заслуженого діяча науки та техніки України, доктора філософських наук, Почесного члена Соціологічної асоціації України. Було досліджено низку її робіт, в тому числі унікальну поетичну збірку, яка була особисто презентована у дружньому колі В. В. Нечипоренко, ректору Хортицької національної академії. Здобутком юних дослідників стало розроблення макету Дерева життєтворчості. В ньому знайшли відображення всі видатні педагоги та науковці, які були засновниками Наукової школи життєтворчості, на чолі із Л. В. Сохань. За результатами пошукової роботи вийшла серія статей у всеукраїнській газеті «Майстер-клас» та оприлюднено відеофільм «Искусство жизнетворчества личности: от научной концепции к инновационной практике».

На увагу також заслуговують низка історіографічних досліджень. Зокрема, протягом 2013-2014 навчального року здійснювався дослідницький проект на тему: «Микола Олександрович Корф: видатний учитель, просвітник і громадський діяч Запорізького краю (до 180-річного ювілею з дня народження)». В рамках проекту досліджувався життєвий шлях, просвітницька діяльність і соціальна практика видатного педагога Запорізького краю Миколи Олександровича Корфа. За результатами плідної роботи був створений фільм «М. А. Корф: філантроп, просвітитель, учитель»

До 160-річчя з дня народження Софії Федорівни Русової та до 190-річчя з дня народження Павла Юркевича у 2015-2016 навчальному році було проведене історіографічне дослідження «Філософія серця в новій школі» (Рис. 43-48).

Рис. 43. Учні 6-го та 8-А класів виконують творчі завдання, які пов’язані з дослідженням життєвого шляху Софії Русової

Рис. 44. Презентація результатів «Софійної зустрічі» на «Потязі до знань»

Рис. 45. Відкрита лекція на тему: «Софія Федорівна Русова – просвітителька, педагог, громадська діячка»

Рис. 46. Конкурс творчих робіт на тему: «Духовність особистості: смисложиттєві орієнтири»

Рис. 47. Участь у «Тижні С. Русової» – в серії заходів, присвячених 160-річчю з дня народження Софії Русової у м. Чернігові

Рис. 48. Матеріали справи С. Русової, копії яких було взято з Національного державного архіву вищих органів влади та управління України

Протягом цього періоду старшокласники школи-інтернату спільно зі студентами факультету соціальної роботи та реабілітаційної педагогіки були залучені до дослідницької роботи над науковим здобутком видатної просвітительки, педагога, засновниці перших дитячих садків на Україні, професора, подвижниці жіночого руху, Голова Всесвітнього Союзу Українок, члена уряду Української Народної Республіки – Софії Федорівни Русової. Також протягом цього періоду досліджували спадщину Памфіла Даниловича Юркевича – низку відомих праць у галузях філософії і педагогіки, присвячених ідеї кордо центризму, як унікального явища в педагогіці.

Дослідницька діяльність здійснювалася за шістьма напрямками:

  • Дослідження педагогічної спадщини С. Ф. Русової (кінець ХІХ ст.. – 1905 р.).
  • Дослідження педагогічної спадщини С. Ф. Русової (1906 – 1916 рр.).
  • Дослідження педагогічної спадщини С. Ф. Русової (1917 – 1921 рр.).
  • Дослідження педагогічної спадщини С. Ф. Русової (1921 – 1940 рр.).
  • Дослідження впливу сім’ї Ліндфорсів-Русових на становлення особистості видатного педагога – С. Ф. Русової.
  • Реалізація ідей С. Ф. Русової у сучасній Україні.
  • Дослідження біографії П. Д. Юркевича.
  • Дослідження проблеми виховання з позиції «філософії серця» П. Д. Юркевича.
  • Дослідження особливості навчання у педагогіці П. Д. Юркевича.
  • Дослідження проблеми українського кордоцентризму як національної філософії.

            В рамках дослідницької роботи було організовано конкурс-виставку творчих робіт учнів та студентів «Духовність особистості: смисложиттєві орієнтири»; організовано відео-лекцію: «Національна філософія П. Юркевича» та телемост «Досвід реалізації ідей видатних педагогів» (до 190-річчя з дня народження П. Юркевича), проведена відкрита лекція на тему: «Софія Федорівна Русова – просвітителька, педагог, громадська діячка». Під час лекції студенти мали змогу познайомитись із однією з видатних постатей, яка визначає історію розвитку української суспільно-громадської думки та просвітницького руху кінця ХІХ і до 40-х років ХХ століття. Особлива увага була привернена до концепції української національної системи освіти і національного виховання, що займає центральне місце в багатогранній педагогічній спадщині С. Русової. Для учнів загальноосвітньої школи-інтернату студенти факультету соціальної роботи були організовані і проведені «години серця». Взято участь у святкуванні 160-річчя з дня народження С. Ф. Русової, яке відбулося на території історико-культурного комплексу «Садиба – музей Софії Русової» в с. Олешня Чернігівської області. На оcнові матеріалів дослідницької діяльності музею створено фільм «Подвиг в ім’я України: життя, діяльність і творчість Софії Федорівни Русової» (у двох частинах).

Протягом 2010-2017 рр. на базі музею плідно працював гурток «Музеєзнавці», основними напрямками роботи якого були: ознайомлення учнів школи-інтернату з історією Запоріжжя та Запорізької області; вивчення основних етапів історичного розвитку музеїв; вивчення історії становлення та розвитку школи-інтернату як унікального освітньо-реаблітаційного закладу в системі освіти України, її освітньо-культурних традицій та інноваційних здобутків; висвітлення значення Революції Гідності й Антитерористичної операції як центральних подій новітньої історії України; розвиток і продовження кращих краєзнавчих традицій Запорізького краю тощо (Рис. 49-52).

Рис. 49. Впорядкування архіву фотографій (2016 р.)

Рис. 50. Екскурсія до замку Попова (Запорізька область) (2016 р.)

Рис. 51. Практика польових досліджень (2016 р.)

Рис. 52. Робота з фотоархівом (2017 р.)

В рамках гурткової роботи особлива увага приділялась історії та культури Запорізького краю. Окремі питання з історії школи-інтернату розглядались в контексті загальноісторичного процесу. Важливим напрямом було проведення індивідуальної роботи з окремими гуртківцями, яка передбачає виявлення їх творчих інтересів та забезпечення індивідуального підходу до розвитку їх здібностей.

Члени гуртка регулярно проводять загальношкільні просвітницькі заходи. Наприклад, у 2017-2018 навчальному році підготовлено та проведено такі заходи, як: «День пам’яті жертв Бабиного Яру» (02.10.2017), «525 років з дня відкриття Америки» (2.10.2017), «Початок вересня в історії людства: ІІ світова війна» (04.09.2017), «День пам’яті жертв фашизму» (14.09.2017), «500-річчя Реформації» (31.10.2017), «Річниця початку Євромайдану» (22.11.2017), «День пам’яті жертв Голодомору» (27.11.2017), «День пам’яті Героїв Крут» (29.01.2018), «День Героїв Небесної Сотні» (20.02.2018), «Тарас Шевченко і національне відродження України» (09.03.2018), «День пам’яток історії та культури» (18.04.2018).

У другому семестрі 2017-2018 навчального року члени гуртка «Музеєзнавці» разом із гуртківцями-фотографами взяли участь у конкурсі «Молоді патріоти нашої країни» та фотовиставці «Україна – це ми!», а також у конкурсі мультимедійних проектів «Врятувати від забуття».

На базі Музею реабілітаційної педагогіки регулярно відбуваються зустрічі з ветеранами педагогічної праці, випускниками навчального закладу, а також студентські мистецькі конкурси, регіональні історико-педагогічні дослідження, результатом яких є серія науково-дослідницьких робіт учнівської молоді та поповнення експозиційного фонду (Рис. 55).

Рис. 55. Зустріч ветеранів педагогічної праці на базі музею (2010 р. )

В рамках збору додаткових матеріалів до експозиції музею «Герої серед нас», а також розвитку патріотичної вихованості учнів санаторної школи-інтернату були проведені тематичні проекти, зокрема: проект «Відкрити душу, щоб усміхнулось серце», який спрямовувався на допомогу учасникам АТО. Діти виготовляли для бійців обереги, вітальні листівки, малюнки для воїнів. На подяку за активну допомогу в День збройних сил України у 2016 році до музею реабілітаційної педагогіки школи-інтернату завітали учасники АТО. Діти зустріли їх із святковим концертом та почастували солодощами з чаєм. В рамках благодійного проекту «З Луганщиною разом!» члени гуртка «Музеєзнавці» та їх батьки зібрали канцелярське приладдя для дітей переселенців, яке було відправлено до загальноосвітньої школи №8 м. Сєверодонецьк, Луганської області. Унікальним також виявився проект «Україна – єдина країна, а наша школа – єдина родина», особливістю якого була «шефська» діяльність членів гуртка «Музеєзнавці» щодо вихованців дитячого садка. В ході проекту вони готували цікаві заходи для дошкільнят на тему: «Моя Україна», організовували екскурсії для малюків до музею, здійснювали спільну творчу роботу з виготовлення національних оберегів та символів. Творчій співпраці школи-інтернату та учасників АТО в рамках низки проектів була присвячена серія випусків Всеукраїнської газети «Майстер-клас». У статтях міститься інформація про відвідування учнями та студентами бійців у військовому шпиталі, надану допомогу українським воїнам від колективу школи-інтернату, участь захисників України та волонтерів в урочистих заходах національно-патріотичної спрямованості, що проводилися на базі закладу.

Музей реабілітаційної педагогіки

Прокрутити вгору